Het BMC in de accountancy
Het Business Model Canvas is een van de meest bekende business modellen om een businessplan te structureren. Het BMC bestaat uit 9 blokken en samen vormt dit het ‘verhaal’ van uw organisatie. Hiermee kunt u op een gestructureerde manier beschrijven hoe u waarde creëert en wat uw organisatie onderscheidend maakt. Oftewel, u maakt een beschrijving van de strategie die u wilt gaan nastreven in de komende jaren.
Trends & business modellen
Een strategische verandering van een organisatie zorgt per definitie dat er kritisch gekeken dient te worden naar het bestaande business model. De vraag voor een strategische verandering kan zowel interne- als externe drijfveren bevatten. Een organisatie kan te maken hebben met problemen ten aanzien van het aanwerven van nieuwe talenten, veranderende ambities of …. En kent daarom interne drijfveren voor een strategische verandering. Duidelijker en meer herkenbaar zijn de externe drijfveren voor strategische veranderingen, zoals veranderende vraag/behoeft naar aanleiding van een pandemie (Covid-19), vraag & aanbod, prijsdruk en de continu veranderende wet- en regelgeving.
Binnen de accountancy branche zijn twee grote veranderingen waar te nemen die van invloed zouden kunnen zijn op de strategie van een organisatie en daarmee op het business model. De eerste is de verhoogde mate van automatisering en daarmee de krimp van het aantal uren per klant. De tweede is de veranderende rol van accountant naar financieel adviseur. Beide trends zijn dermate van invloed op de strategie dat kantoren een ander business model zouden moeten/kunnen overwegen.
Hoe zit het Business Model Canvas in elkaar?
Het template van BMC is gestructureerd in 9 blokken. Deze blokken komen samen in de waarde propositie van de organisatie.
*Voorbeeld Business Model Canvas
Gratis Template downloaden
Download direct en gratis onze template.
Gratis Template downloaden
1. Klantsegmenten: Wie zijn jullie klanten?
In dit blokje beschrijf je de verschillende (groepen) klanten die jij bedient met jouw diensten of producten. Kijk kritisch naar deze groepen en ga na waarom deze groepen klant zijn bij jouw organisatie en wat hun behoeften zijn. Het gevolg hiervan zou kunnen zijn dat je probeert nog beter in te spelen op de klantgroepen door een aangepaste dienstverlening of product. Het kritisch nadenken over klanten en klantsegmenten zou ook kunnen leiden tot het stoppen met dienstverlening aan bepaalde klanten of segmenten. Aan sommige klanten kan jouw kantoor immers geen of onvoldoende toegevoegde waarde leveren.
2. Waardeproposities: Wat kenmerkt jullie kantoor?
De waardepropositie is de toegevoegde waarde van jouw kantoor. De waardepropositie van jouw kantoor zorgt ervoor dat je onderscheidend bent van andere kantoren. Hierdoor komen klanten wel naar jou en gaan zij niet naar de concurrent. De waardepropositie kan zijn op basis van de diensten, de goede service en de kwaliteit en de prijs. Als jijzelf geen duidelijk beeld hebt van de waardepropositie van jouw kantoor, ga dan eens met je klanten in gesprek om erachter te komen waarom ze voor jou gekozen hebben. Het zal je verbazen wat de uitkomsten zijn. Veel kantoren denken dat klanten komen vanwege de kwaliteit van de producten of dienstverlening, terwijl dit in de praktijk juist komt door de goede ligging etc. Wanneer je je als kantooreigenaar bewust bent van de waardeproposite zoals jouw klanten dit zien, kun je nog beter inspelen op de behoefte van de klant.
Heb je moeite met het invullen van de waardeproposities? Ons artikel over Value Proposition Canvas gaat in op de pains en gains van je accountantskantoor.
3. Kanalen: Hoe komen klanten bij jullie terecht en hoe verloopt de communicatie?
De kanalen spelen een belangrijk rol in het business model van jouw kantoor. Zonder kanalen is er simpelweg geen verkoop en dus geen omzet. Door middel van communicatie- en distributiekanalen bereik je de klanten en lever je de diensten. Verschillende kanalen hebben dan ook verschillende functies. Zo kunnen kantoren verschillende kanalen hebben voor sales, service, en informatieverstrekking. Denk goed na hoe jij jouw klanten benadert en bereikt en wat zij hiervan vinden. Komen klanten liever bij jou op kantoor of juist andersom? En zeker nu, in hoeverre kun jij je klanten digitaal bedienen? Ook ondernemers zij hier steeds meer aan gewend. Meer digitale afspraken, bijvoorbeeld via Teams, betekent minder reistijd en daardoor meer tijd voor jouw klanten “productieve uren”.
4. Klantrelaties: Wat voor relatie hebben jullie met de klanten?
Maak keuzes over hoe jij graag in contact wil komen en staan met jullie klanten en ook vice versa. De manier van contact hebben heeft grote invloed op de klantrelatie. Is jullie contact bijvoorbeeld op basis van transactieverwerking, begeleiding, rapportering of een tussenvorm? Of hebben jullie regelmatig pro-actief en spontaan contact? De antwoorden op deze vragen kunnen per klant, klantsegment en product/dienst verschillen. Zorg er dus ook voor dat de klantrelatie aansluit op de verwachtingen van de klant maar ook op de hoeveelheid die jouw dienst vereist. Sommige klanten vragen veel tijd terwijl dit niet zoveel oplevert. Kies hierbij in bepaalde gevallen voor een klantrelatie die minder persoonlijk is.
De klantrelaties zorgen voor de reputatie van je bedrijf. Deze bepalen ook een groot deel van je uitstraling. Ook bepalen deze in grote mate de agenda en de workflow van jouw kantoor. Klantrelaties hoeven niet per definitie persoonlijk contact te betekenen. Sociale media is een goed middel om nieuwe klanten aan te trekken maar ook bestaande klanten te informeren. Zorg dus in de berichtgeving niet alleen voor commerciële kreten maar zorg ook voor klantbinding. Alle contactmomenten bij elkaar zorgen voor de klantervaring.
5. Inkomstenstromen: Hoe brengt jouw kantoor de diensten in rekening?
De inkomstenstromen gaan over het verdienmodel of de verdienmodellen van jouw kantoor. Bied jij jouw diensten aan volgens het bestaande uurtje-factuurtje principe of bied jij jouw klanten ook abonnementen? Of kies je voor een combinatie van verdienmodellen zoals het freemium model? Denk hierbij aan spotify of netflix, de eerste maand krijg je gratis zodat je de dienst kan ervaren en wellicht ‘’afhankelijk’’ raakt waarna je gaat betalen. Zeker in de professionele dienstverlening is het overwegen van een ander verdienmodel dan het uurtje factuurtje principe de moeite waard. Door bijvoorbeeld een abonnement aan te bieden heb jij vaste inkomsten, maar nog beter, de klant ervaart een lagere drempel om naar jou toe te komen. Hierdoor raak jij meer betrokken bij jouw klanten wat zelfs voor een hogere omzet per klant kan zorgen. Tevens zullen klanten eerder aan de bel trekken en niet pas bellen als het al te laat is.
6. Key resources: Welke middelen heb je nodig?
Welke middelen bezit jouw kantoor of zou het moeten bezitten om de waardepropositie te kunnen uitvoeren? Denk hierbij niet alleen maar aan tastbare middelen maar ook aan kennis en competenties. Bepaalde strategische veranderingen vergen ook andere resources. Ga je een administratiestraat opzetten? Dan mag het duidelijk zijn dat hierbij ook de nodige automatisering aan te pas komt. Ga je meer adviseren? Dan heb je weldegelijk bepaalde software nodig, maar ook zeker bepaalde kennis en competenties. Zorg voor niet alleen de software en systemen, ook voor de juiste kennis en competenties bij de juiste mensen binnen de organisatie.
7. Kernactiviteiten: Welke activiteiten zorgen voor omzet?
De kernactiviteiten zijn de activiteiten die geld in het laatje brengen. Deze activiteiten zorgen ervoor dat jij geld verdient en dat je klanten voorzien worden in hun behoefte. Sta nog eens stil wat de kernactiviteiten van jouw kantoor zijn. Zijn deze activiteiten nog wel effectief?
Een perfect voorbeeld voor deze vraag is het volgende: een kantoor kan hele mooie real-time dashboards bouwen voor de klant, echter hoeveel klanten hebben daar concreet behoefte aan? Veel klanten vinden dit moeilijk om te lezen en weten vaak niet wat ze hiermee kunnen. Hoe effectief is die activiteit dan nog? Zo kun je eigenlijk al je activiteiten in relatie tot de klantportefeuille beoordelen. Kijk hierbij ook naar de activiteiten die je uitbesteedt of beter zou kunnen uitbesteden. De kernactiviteiten die jij effectief en efficiënt kunt uitvoeren zorgen voor de meeste toegevoegde waarde.
8. Belangrijkste partners: Met wie werk je samen?
Er zijn verschillende redenen om samen te werken met anderen verschillende partners. In de accountancy zijn dat bijvoorbeeld vaak de software leveranciers. Of de branche organisatie of organisaties als Fiscount, Auxilium en Extendum. Kies de juiste partners zodat je beter en sneller je doel bereikt. Bijvoorbeeld groeien met je kantoor en succesvoller zijn in de markten waarin je actief bent. Breng in kaart wie je strategische partners en kernleveranciers zijn. Leer je (potentiële) partners goed kennen om de samenwerking succesvol te maken.
9. Kostenstructuur: Wat zijn de belangrijkste kosten?
Bij een business model horen ook kosten. Breng in kaart wat je financieel nodig hebt. Zijn je belangrijkste resources, kernactiviteiten en partners duidelijk gedefinieerd? Dan is het vrij makkelijk om de kosten te goed berekenen. Waar zitten de hoogste kosten, kun je besparen en zijn er schaalvoordelen te behalen? Hoeveel zijn de kosten op jaarbasis? Wat betekent dat voor de kosten per dag? En wat is de kostprijs binnen jouw kantoor?
Alle stappen doorlopen, en dan?
Als je alle onderdelen hebt gehad heb je een goed beeld waar je staat. Dan kun je vragen gaan stellen en kijken wat je wilt veranderen. Dit is een goed moment om ook eens naar andere bedrijven te kijken. Op internet kun je ter inspiratie ook veel ingevulde canvas modellen vinden.
Is je plan min of meer gereed. Ga dan sparren met een adviseur of een goede bekende. Met iemand waar jij vertrouwen in hebt. Een plan is er niet voor in de bureaula. Vertaal het in concrete acties. Zo wordt jouw plan een succes.
Strategyzer
Onze inspiratie om een artikel te schrijven over het Business Model Canvas komt door Strategyzer en Alex Osterwalder. Strategyzer heeft de originele template van het Business Model Canvas ontworpen. De bedenker van het Business Model Canvas is Alex Osterwalder. Samen met Yves Pigneur bedacht hij onder andere het Business Model Canvas. Dit model wordt over de hele wereld gebruikt door professionals en studenten.
Wil jij jouw kantoor en klanten helpen bij het realiseren van meer winst en waarde?
Het (MKS®) ManagementKompasSysteem® is een methodiek speciaal ontwikkeld voor het begeleiden van MKB ondernemers. Met als hoofddoel: inzicht, focus, rust en meer winst. Het MKS bestaat uit handvatten die je helpen bij het adviseren van iedere ondernemer, groot of klein en onafhankelijk van de branche.
Met het MKS zorg je voor:
- Stuurinformatie;
- Onderscheidend vermogen;
- Een gestructureerde en inspirerende adviesmethode;
- Een concrete aanpak om te werken aan rendementsverbetering en waardecreatie;
- Een nieuwe verdienmodel gebaseerd op toegevoegde waarde;
- Nog meer plezier in het werk.