5 Tips om direct de waarde van uw accountantskantoor te verhogen!

5 Tips om direct de waarde van uw accountantskantoor te verhogen!Groei

Het cliënteel van een accountantskantoor heeft ongetwijfeld méér intrinsieke waarde dan andere bedrijven. De vele repeterende opdrachten zorgen voor een voorspelbare omzet. Bovendien is de klantenbinding meestal zeer hecht. Uit onderzoek blijkt dat de accountant de eerste professionele vertrouwenspersoon is bij de bedrijfsleider, soms voor de eigen partner…

Waarde komt echter nooit vanzelf ! Daarom geven we 5 eenvoudige tips om de waarde van  uw accountantskantoor te verhogen:

  1. Zorg voor een maximale dienstverlening
  2. Vergroot de voorspelbaarheid van uw omzet, winst en cashflow;
  3. Zorg voor een goeie klantenbinding;
  4. Zorg voor een maximale automatisering;
  5. Zorg voor een goed personeelsbestand met voldoende empowerment.

Hieronder zullen we deze waardevolle tips nader toelichten.

 

 1 Zorg voor een maximale dienstverlening

De échte ondernemers zitten ook wel eens met prangende vragen en onzekerheid over bepaalde beslissingen. De accountant kan hierin ondersteunend en motiverend optreden en als uitstekend klankbord dienen bij dergelijke situaties. Maar, om te vermijden dat het enkel oplossingen ad hoc worden, dient dit te kaderen in een langdurige professionele relatie, waarbij regelmatige overlegmomenten de basis vormen voor advies en bijsturing. Werk daarom samen met de bedrijfsleider aan een ondernemersplan, uitgezet op korte en lange termijn, waarbij vrij regelmatig, proactieve input wordt ingelast.

Accountants die alleen de verplichte aangiften en registraties verzorgen, en geen bijkomende essentiële informatie geven en bespreken, hebben nauwelijks enige toegevoegde waarde.

 

2 Vergroot de voorspelbaarheid van je omzet, winst en cashflow

Accountancy betekent in eerste instantie: bedrijfsadvies geven waarmee de klant verder kan ondernemen. Bovendien is dit advies niet éénmalig, maar maakt deel uit van een continue dienstverlening. In deze context is het idee van ‘uurtje-factuurtje’ dan ook totaal achterhaald. U vraagt toch ook niet aan de verzekeraar: “100 uren brandverzekering…”

Schakel daarom over naar een abonnementssysteem, waarbij alle tussenkomsten, ruim worden ingeschat. Abonnementen vergroten de voorspelbaarheid van omzet, cashflow en winst. Maak uiteraard goede afspraken over het facturatieproces. Maandelijkse inningen via domicilieringen zijn een goeie methode voor een continue cashflow.

 

3 Zorg voor een goeie klantenbinding:

Een ondernemer betaalt niet graag te veel. Maar alles is relatief. Betalen voor verplichte opdrachten om de overheid ten dienste te zijn, vindt de ondernemer meestal verloren geld. Maar betalen voor advies waarmee de ondernemer méér winst kan maken, wordt met de glimlach gedaan, want daar heeft hij/zij een mooie return van. Zorg daarom voor voldoende toegevoegde waarde. Dit leidt automatisch tot een hogere klantentevredenheid. Zorg dat u de behoeften van de klant voldoende kent en deze ook centraal kunt stellen.

 

4 Zorg voor een maximale automatisering:

Bij zijn met automatiseren is een must in de accountancysector. Al is het alleen maar om de processen efficiënt te laten verlopen, waardoor er middelen en ruimte vrijkomen voor het adviesluik.

Het is echter echt niet nodig om alles ultiem te automatiseren en kille cijferaars te worden; empathische kantoren gaan immers het verschil maken, blijkt ook uit een onderzoek van UHasselt. En empathie blijft mensenwerk net als de dienstverlening en de vertrouwensfunctie die uw kantoor heeft voor de klanten. Het is dus ook een kwestie om de medewerkers optimaal in te zetten op de verschillende werkzaamheden die waarde toevoegen aan de klant.

Een lage automatiseringsgraad wordt in het overname-landschap binnen de accountancysector echter als een negatieve factor gezien. Daarnaast worden de data over/van uw klanten in de toekomst steeds belangrijker.

 

5 Zorg voor een goede personeelsopbouw met voldoende empowerment

Uiteraard spelen de gemiddelde leeftijd van het personeelsbestand, het opleidingsniveau e.d. een rol in de waardering van uw accountantskantoor.

Om de waarde van uw accountantskantoor te verhogen is het belangrijk in welke mate het kantoor zelfstandig kan blijven draaien zonder constante aanwezigheid van de accountant. Zijn uw medewerkers empowered, en is er voldoende sprake van zelfstandigheid en zelfredzaamheid?

Ook het betrekken van vennoten en/of management onder de 35 jaar kan zeer waardevol zijn. Niet alleen voor de continuïteit van het kantoor, ook voor aansluiting met de arbeidsmarkt, aansluiting met de nieuwe generatie klanten en alle nieuwe technische vernuften waar ook de accountancysector sterk mee te maken heeft. Een potentiële koper ziet het kantoor het liefste na verwerving stand alone en going concern doorgaan. Hierin kunt u tijdig anticiperen!

 

 

Vindt u dit een interessant artikel? Deel het met uw netwerk en help ons nog meer professionals te bereiken!